Zoals je in deze blogpost kon lezen, ben ik even geleden overgestapt op een totaal nieuwe shootervaring. Van een vluchtige voorbereiding en oplevering waarbij veel wordt verwacht van jou als klant, naar begeleiding in het hele shootproces. Persoonlijk contact en persoonlijke wensen staan centraal, zowel tijdens de intake, tijdens de planningssessie als tijdens de bestelsessie achteraf. Met als grootste zichtbare onderdeel: het toewerken naar een tastbaar eindproduct dat helemaal past bij jullie, zodat jij meer tijd overhoudt voor wat jij het liefste doet.

De voordelen voor jou als klant staan als een paal boven water. Maar hoe zit het met mijn persoonlijke redenen om over te stappen op deze heel nieuwe shootervaring? Ik vertel je erover in deze blogpost!

Reden #1: Ik merkte dat ik toe was aan het leveren van meer waarde

Tot nu toe verwachtte ik eigenlijk altijd heel veel tijd en inzet van mijn klanten. Niet per se vóór de shoot, maar vooral erna. Wanneer je de link naar jouw online fotogalerij kreeg, moest je zelf kiezen welke foto’s je wilde hebben, wat regelmatig een aantal weken duurde. En daarna, als je de foto’s eenmaal hebt uitgekozen en gedownload, is het nóg lastiger om keuzes te maken over wat je met de foto’s wil doen.

En dat is juist niet het idee als je iemand met een bepaalde kennis/specialisatie/kunde inhuurt. Je wil ontzorgd worden.

Ikzelf kies tegenwoordig óók vaker voor mensen die die meerwaarde aan mij leveren. Die mij een tijdsbesparing opleveren, die beter zijn dan ik, die toegang hebben tot dingen waar ik geen toegang toe heb. Ik merk hoe fijn dat is en ik wil dat ook aan mijn klanten leveren.

Reden #2: Meer tijd kon ik niet maken

De keuze was gemaakt: ik wil mijn klanten meer ondersteunen bij het hele fotografieproces. Maar toen ik aan het rekenen kwam, kwam ik erachter dat de tijdsinvestering die hoort bij de kwaliteit en service die ik graag wil leveren, totaal niet in verhouding was met wat ik aan een shoot verdiende. Simpel gezegd: wilde ik die extra stap zetten tegen mijn ‘oude’ tarieven, hield ik geen tijd meer over om te slapen.

Meer tijd kan ik niet maken, dus besloot ik een beperkt aantal plekken per maand beschikbaar te stellen om de kwaliteit en service die ik wil te kunnen bieden, wat óók betekent: een hoger starttarief. Dus ja, de investering ligt bij mij nu wel een stapje hoger, maar je krijgt er ook een heel andere shootervaring voor terug.

Reden #3: Ik heb mezelf beter leren kennen

De derde reden heeft alles te maken met de afgelopen maanden, waarin ik mezelf echt weer een stuk beter heb leren kennen. Ik ben erachter gekomen dat ik niet zo houd van veel en vlug, maar van kwaliteit en van rust. Van aandacht. Van oprechte connecties.

Als ikzelf, mijn omgeving en mijn werk aan die voorwaarden voldoen, kom ik het beste tot mijn recht.

Ik doe er dus alles aan om zo’n situatie te creëren, zodat ik van zoveel mogelijk betekenis kan zijn voor mijn klanten.

Dus..

Als je die drie redenen samenpakt, kun je niet anders dan tot dezelfde conclusie komen als ik: dat deze nieuwe richting voor mij persoonlijk een heel goede manier is om het beste uit mezelf te halen, én het meest te kunnen leveren aan mijn klanten.

Benieuwd hoe het precies in z’n werk gaat? Bekijk dan deze pagina waar je alles leest over mijn werkwijze!